Akupunktur 2017-12-07T08:15:58+00:00

Akupunktur

Den kinesiska akupunkturen utvecklades med ett annat synsätt på sjukdomar jämfört med den västerländska medicinen. Akupunktur innebär att tunna nålar sticks in på speciella punkter på kroppen för att behandla och förebygga olika sjukdomstillstånd. I Sverige godkändes akupunktur som behandlingsmetod av Socialstyrelsen 1984.

Vad behandlar vi med akupunktur
I första hand behandlar vi käkledsbesvär och tandpressning med akupunktur.
Man kan även behandla kväljnings besvär, migrän och andra smärttillstånd.

Hur går akupunkturbehandling till?
Sterila engångsnålar sätts i det smärtande området. Ofta används nålar även i armar och/eller ben för att förstärka effekten. Nålarna får sitta kvar 20 – 30 minuter.Ett vanligt behandlingsintervall är en gång per vecka. Märks ingen effekt efter 5 – 6 gånger avbryts i regel behandlingen. En behandlingsserie omfattar vanligtvis cirka 10 behandlingar. Vid vissa smärttillstånd ges akupunktur fortlöpande för att få en långvarig smärtlindring.

Det finns många olika varianter av akupunktur. Man kan:

• ge svag elektrisk stimulering mellan ett eller flera par av nålar
  • stimulera mycket ytligt i vävnaden
  • stimulera mycket djupt.

Gemensamt för alla metoder är att vi letar efter en nivå av stimulering som leder till bäst resultat hos dej som patient. Denna nivå är mycket individuell.

Hur känns det?
När nålen går genom huden sticker det till. Vid aktivering, d.v.s. då behandlaren snurrar på nålen, upplevs en speciell känsla. Känslan kan beskrivas som ett tryck, domning, fyllnadskänsla, träningsvärk, värme eller kyla.

Vad säger vetenskapen om kroppens reaktioner?
Läkning stimuleras genom ökat blodflöde och utsläpp av speciella ämnen där nålar placeras . Kroppens egna smärtstillande ämnen frigörs, vilket innebär att känsligheten för smärta minskar. Smärtimpulser i nervbanor till hjärnan blockeras delvis.

Har akupunktur några biverkningar eller risker?
Det är vanligt att du känner dig trött eller dåsig efter behandlingen. I vissa fall kan yrsel, illamående, svettning eller blodtrycksfall förekomma.

Försiktighet med bilkörning efter åtminstone de första behandlingarna rekommenderas.
Tillfälligt förvärrad smärta kan uppstå i starten. Det kan vara tecken på att du kommer reagera väl på fortsatt behandling. Tänk på att berätta hur du upplever behandlingen – din erfarenhet styr hur vi går vidare.

Värt att tänka på
Det är bra om du har möjlighet till avkoppling efter akupunkturbehandlingen. Kraftig fysisk ansträngning samma dag bör undvikas.

Övrigt
Det är bra om man har möjlighet till avkoppling efter akupunkturbehandlingen. Kraftig fysisk ansträngning samma dag bör undvikas.

Ann-Marie Olsson
Leg sjusköterska